صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۵۷۴۵۳

سفر نمایشی و پرچالش 

پایگاه بصیرت / محسن صیادقنبری/ گروه سیاسی
سفر روز یک‌شنبه «بنی گانتس» به آمریکا نتانیاهو را عصبانی کرد که در دستگاه حاکمیتی رژیم صهیونسیتی بی‌سابقه بود تا جایی که نتانیاهو به سفیرش در واشنگتن دستور می‌دهد که هیچ نوع خدمات دیپلماتیکی برایش انجام نشود؛ اما نتانیاهو چرا عصبانی است؟! 
سفر بنی گانتس به واشنگتن برای دیدار با مقامات آمریکایی در حالی انجام می‌شود که اصطکاک بین ایالات متحده و نتانیاهو در زمینه جنایات در غزه افزایش یافته است.
روزنامه «هاآرتص» گفته است، واشنگتن با پذیرایی از گانتس پیام صریحی را برای بنیامین نتانیاهو ارسال کرده است.
دولت آمریکا طی پنج ماه گذشته همواره بر بی‌اعتمادی در قبال نتانیاهو تأکید و به گانتس روی آورده است. در واقع مسئولان آمریکایی در کابینه رژیم صهیونیستی، فردی قابل اعتماد را پیدا کرده‌اند. قبل از ۷ اکتبر نیز گانتس سفری به آمریکا داشته که هدف از آن، تقویت روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان بوده است.
دولت بایدن، گانتس را برای همسو شدن با سیاست‌های آمریکا بیشتر از نتانیاهو می‌پسندد. می‌توان گفت، این یک حسادت سیاسی برای نتانیاهو تلقی می‌شود.
به هر حال، از دیدگاه او سفر وی بدون مجوز بوده و در جر و بحثی که با گانتس داشته، به او گفته است که تل‌آویو فقط یک نخست‌وزیر دارد.
سفر گانتس به عنوان جنایتکار جنگی در واقع به منظور تقویت روابط با ایالات متحده، تقویت حمایت از جنگ رژیم صهیونیستی و فشار برای آزادی اسرای صهیونیستی انجام شده است؛ البته این سفر بیشتر شبیه نمایشی است که آمریکا می‌خواهد به وسیله او چهره خود را بهبود ببخشد؛ چراکه بایدن، انتخابات آینده آمریکا را در پیش دارد و در کنار رژیم صهیونیستی جنایتکار، می‌خواهد ژست بشردوستانه به خود بگیرد. اگر آمریکا واقعاً در آتش‌بس جدی بود، آسان‌ترین راه این بود که دوبار درخواست اکثریت اعضای شورای امنیت را وتو نمی‌کرد و با ناوهایش می‌توانست کمک‌های بشردوستانه به سواحل غزه برساند. ارسال اندک کمک‌های اخیر از آسمان غزه هم صرفاً تلاشی برای کاهش فشار افکار عمومی علیه خود به دلیل حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی است.
از سوی دیگر، مذاکرات برای آتش‌بس و تبادل اسرا نیز در هاله‌ای از ابهام است. رسانه‌های عبری هم اعلام کردند، صهیونیست‌ها برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم درباره معامله تبادل اسرا به قاهره نخواهند رفت، مگر اینکه فهرست اسامی زندانیان صهیونیستی زنده در باریکه غزه را به دست آورد. 
مصر می‌خواهد که این توافق تا قبل از شروع ماه رمضان در ۱۱ مارس به سرانجام برسد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات